Welk CMS systeem past het beste bij mij / mijn doelgroep?

De keuze van een content management systeem (CMS) is niet alleen een kwestie van prijzen en functionaliteiten vergelijken. Je zult eerst een duidelijk beeld moeten verkrijgen van de strategie, bestaande systemen, pijnpunten en doelgroepen die je bedient. Pas daarna kun je gericht een technologie uitkiezen.

Het CMS is allang niet meer het domein van de webmaster die af en toe de agenda updatet of een linkje vervangt. Integendeel, het vormt de basis van de digitale beleving van de klant op jouw website. Het CMS maakt het mogelijk klanten samen te brengen in communities, brengt integratie met social media-kanalen tot stand, geeft je de mogelijkheid om je verhaal te vertellen in de vorm van blogs en vlogs en managet user-generated content. Verder kun je met een CMS je content zo organiseren dat het aantrekkelijk en interessant is voor de bezoeker, meten wat werkt (en wat niet), de SEO-ranking verbeteren en inzichten verkrijgen in klant- en koopgedrag.

Daarnaast is het CMS een belangrijke katalysator in het bieden van de beste klantbeleving samen met het CRM en marketing tools. Die drie begrippen zijn nauw met elkaar verweven. Informatie uit het CMS over bijvoorbeeld klantgedrag voedt het CRM, waarna die gegevens kunnen worden gebruikt voor marketing automation om relevante content te bieden. Als je deze ‘heilige driehoek’ op orde hebt, wordt de organisatie van de contactmomenten met de klant een stuk makkelijker. Ook daarom is de keuze van het CMS van groot belang.

Eerst doelgroepanalyse

Voordat je je gaat verdiepen in technologie, is er eerst wat voorwerk nodig, het liefst in samenspraak met medewerkers uit alle geledingen van het bedrijf, van sales tot inkoop en van productie tot product management. Centrale vraag is: welke pijn lossen we op met onze producten en/of diensten en voor wie doen we dat? Dat noemen we de value proposition-analyse. Op basis hiervan stel je een aantal persona’s vast, klantgroepen met dezelfde karakteristieken. Dit zijn de mensen aan wie je producten verkoopt of die op een andere manier voor conversie zorgen.

Om die conversie te optimaliseren, pas je de content op de website aan aan de verschillende persona’s, zodat je hen op de juiste manier bedient. Probeer helder te krijgen welke verwachtingen deze klanten en prospects hebben van het bedrijf in de context van de digitale beleving. Stel ook vast wat nu de pijnpunten zijn bij het runnen van de website, mobiele site, apps en andere kanalen. Zo’n multidisciplinaire brainstormsessie zorgt ervoor dat je een 360° beeld verkrijgt van wat een CMS moet kunnen.

Basisvereisten CMS

De ervaring leert dat er sowieso acht basisvereisten zijn waar een CMS aan moet voldoen:

  • Je kunt zelfstandig wijzigingen doorvoeren op de website zonder dat daar een IT-professional voor moet worden ingeschakeld.
  • Je kunt de prestaties van de site verbeteren door CMS-functies als workflow en responssnelheid.
  • Je kunt heel makkelijk een e-commerceplatform ondersteunen met het CMS.
  • De SEO-optimalisatie wordt makkelijker dankzij tools die het CMS hiervoor biedt.
  • Je kunt makkelijker pagina templates creëren, zodat de site een overzichtelijke structuur krijgt.
  • Je kunt schakelen tussen verschillende versies van het CMS – als er een fout zit in een upgrade kun je makkelijk terug naar de vorige versie.
  • Je kunt meerdere sites vanuit één CMS beheren.
  • Het CMS heeft een handige zoekfunctie die de pagina’s indexeert.

De meeste CMS’en bieden op hoofdlijnen de hierboven genoemde functionaliteiten aan, maar het kan nooit kwaad om het lijstje even na te lopen. Vervolgens wordt het verschil gemaakt door de combinatie met andere systemen zoals een CRM-systeem en marketing tools die je erop aansluit. Daarmee leg je het fundament voor een Marketing Technology Stack voor het beheren van contacten, content en relevante klantinformatie. Bovendien schep je talloze nieuwe mogelijkheden voor sales- en marketingafdelingen om bestaande en nieuwe doelgroepen digitaal te bedienen.

Deze wisselwerking is zoals gezegd belangrijk, omdat klanten een persoonlijke interactie verwachten met het bedrijf of merk waarvan ze de site bezoeken. Wie dat niet biedt, verliest business.

Twee vormen van interactie

De door de klant gewenste interactie kun je in het CMS op twee manieren vormgeven: door customisation of door personalisatie. De vorm die je kiest heeft natuurlijk ook effect op de keuze van het CMS, want die moet het kunnen ondersteunen.

Customisation houdt in dat de klant zelf voorkeuren aangeeft. Er is geen verrassingselement maar hierdoor kun je de klant wel goed bedienen met relevante content. Denk aan de inkoper van kantoorspullen die periodiek hetzelfde bestelt en dus op de website direct een van tevoren ingevuld orderformulier te zien krijgt.

Personalisatie betekent dat je impliciete data die de bezoeker achterlaat verzamelt in klantprofielen. Het gaat dan bijvoorbeeld over welke pagina’s hij/zij bezoekt, de links waarop wordt geklikt, social likes, zoektermen, enzovoorts. Op basis hiervan kan het CMS gepersonaliseerde content bieden en relevante informatie aanreiken. De klant heeft het gevoel dat het bedrijf hem begrijpt.

Stappenplan

Samengevat zijn er drie stappen die je moet zetten om de beste CMS-match te vinden.

  • Breng in kaart wat de digitale strategie van het bedrijf is, wie je doelgroepen zijn en hoe je hen het beste kunt bedienen.
  • Check of de beoogde CMS’en voldoen aan de basisvereisten.
  • Kijk vervolgens of ze aangesloten kunnen worden op de bestaande CRM- en marketing tools.

Dit levert een lijstje op met de meest geschikte systemen. Toegegeven, er is wat voorbereidend werk voor nodig, maar dan kies je ook het CMS dat het beste bij het bedrijf past.

 

Bron: Emerce.nl


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*