Heeft u nog goede voornemens als ondernemer?

online back upHet jaar 2014 is al weer bijna voorbij en natuurlijk komen dan voor veel ondernemers vragen te boven. De feestdagen zijn vaak een periode waarin men even tot bezinning kan komen en een evaluatie kan maken van het afgelopen jaar. De vraag is alleen op welke punten is een evaluatie nuttig? Zullen we u een handje helpen met 3 goede voornemens ?

Investeringen

Een ondernemer investeert nooit graag, het befaamde ‘buffertje’ heeft men graag achter de hand om in mindere maanden iets achter de hand te hebben. Een investering zal toch altijd moeten leiden naar verbetering van uw werkwijze of product/dienst, u zult efficiënter kunnen werken en dit zal op de lange termijn gaan resulteren tot winst in tijd of geld. Ga zelf na welke investeringen er zijn gedaan en/of ze tot het gewenste resultaat hebben geleidt. Hoeveel uur bespaart u dit op weekbasis of kunt u de marge van uw product/dienst ophogen door deze professionaliseringsslag? Reken deze uren of prijsverhoging door en kom zo op een termijn waarin de investering terug wordt verdient.

Klanttevredenheid

Zonder klanten geen onderneming en/of afname van uw product/dienst. Het houden van een enquête is het middel om te vernemen wat uw klanten nu eigenlijk vinden van uw product/dienst. Het is handig om een klant altijd direct na afname vragen te stellen, maar ook zeker eens per jaar middels een uitgebreide enquête. Zorg er voor dat alle statistieken jaarlijks worden bewaart zodat u de jaren met elkaar kunt vergelijken.

Media communicatie strategie

U zult ieder jaar een vast aantal media kanalen inzetten om uw onderneming onder de aandacht te brengen bij nieuwe en bestaande klanten. Het is goed om de investering versus de opbrengsten ieder jaar goed te vergelijken. De kracht van een media kanaal kan jaarlijks enorm verschillen. Zo kan een krant minder abonnees hebben of een website meer bezoekers terwijl u toch hetzelfde betaald voor een advertentie. Daarnaast komen er ieder jaar nieuwe media kanalen bij die effectiever kunnen zijn in het bereiken van uw doelgroep.

Wij horen graag welke goede voornemens of tips u zou willen delen, zodat we in 2015 een goede start kunnen maken!

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*