Ligt Google Adwords op sterven?

webhosting

Adverteren in de zoekmachine ‘Google’ wordt nog steeds gezien als noodzakelijk kwaad door veel bedrijven. Er worden echter wel voortdurend vragen gesteld over de zichtbaarheid van advertenties en Google komt nu zelf met een duidelijke constatering die bevestigd dat lang niet alle advertenties getoond worden.

De slechte zichtbaarheid van online advertenties heeft de laatste tijd steeds meer aandacht gekregen. Sinds oktober hanteert bijvoorbeeld ook IAB Nederland de internationale standaard voor zichtbaarheid of viewability.

Het onderzoek van Google bevestigt wat experts al langer vreesden: 56,1 procent van alle advertenties op het Google display platform worden nooit gezien. Er zijn uiteenlopende oorzaken: een groot probleem volgens Google is dat veel display advertenties net boven de ‘vouw’ worden geplaatst. Verticaal geplaatste advertenties worden over het algemeen wel goed bekeken.

Bijna alle adverteerders betalen ook voor banner impressies die de websitebezoekers niet onder ogen krijgen, of wordt vertoond in een ander tabblad dan degene waar de computergebruiker naar kijkt. Recent Amerikaans van comScore onderzoek liet zien dat dit het geval is bij ruim de helft van de impressies. Google heeft zijn criteria daarom al aangepast.

Branche-organisatie IAB specificeert een advertentie als zichtbaar als 50 procent van de advertentie wordt gezien voor tenminste 1 seconde (afhankelijk van het formaat). Voor video-advertenties geldt een duur van twee seconden.
De huidige Google-studie kijkt overigens alleen naar statische advertenties in het Google Display Network. Later worden ook video en mobiel meegenomen.

Een harde conclusie die je mag stellen is dat ‘Google’ niet meer het belangrijkste kanaal moet zijn om nieuwe klanten te genereren omdat het systeem niet meer waterdicht is.

Bron:Emerce.nl


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*