De grappenmakers op social media…..do or don’t?

webhosting

Ben jij ook zo’n grappenmaker op Facebook of Twitter? Lachen is gezond, maar geldt dat ook voor jouw reputatie wanneer je jouw grappen op social media publiceert?

Wij Nederlanders zijn een vrij nuchter volk en kunnen vaak wel tegen een geintje. Via bijvoorbeeld Facebook kom je vast wel eens een afbeelding of tekst tegen die je grappig vindt en wilt delen met vrienden. Toch is het niet altijd even slim om een grapje via social media te delen, omdat het veelal openbaar is. En als iets eenmaal online staat, krijg je het er haast niet meer vanaf. Het kan namelijk voorkomen dat de grap niet door iedereen als grappig wordt ervaren. Dit kan zelfs enorm uit de hand lopen dat je wenste dat je hier vooraf beter over na had gedacht en je kunt het dan niet meer terugdraaien.

Het delen van berichten of leuke foto;s is niets nieuws, maar het gebruik hiervan is de laatste jaren wel steeds intensiever geworden. Dankzij smartphones en tablets delen we foto’s snel en gemakkelijk en diverse foto bewerk programma’s maken het ook mogelijk om zelf komische afbeeldingen online te zetten. Het lijkt soms wel of er een nieuwe generatie Photoshoppers is opgestaan die bij een nieuwe gebeurtenis in het nieuws binnen 5 minuten wel een leuke foto met slogan hebben vervaardigt.

Als je via sociale media iets grappig tegenkomt dan like, deel of retweet je het, afhankelijk van het social media platform. Waar je waarschijnlijk niet bij stilstaat, is bij de eventuele gevolgen van deze actie. Ook is de ‘LIKER’ niet altijd bewust van het feit dat een foto die door jou ‘ge-liked’ wordt ook weer door jouw volgers wordt gezien die allemaal hun eigen visie hebben op de gedeelde foto. Niemand zal je ooit direct vertellen of de grap goed of slecht vonden, maar men gaat zich wel een mening vormen over de persoon die de foto deelde of ‘like-de’.

Een recentelijk voorbeeld hiervan is Nicolette van Dam die tijdens het WK 2014 een bewerkte foto van twee Colombiaanse voetballers die cocaïne snuiven op een voetbalveld retweette en hiermee haar rol als ambassadrice bij Unicef kwijtraakte. Ook Gordon zijn ‘nr. 39 met rijst’ grap bij een Chinese kandidaat in Hollands Got Talent viel verkeerd bij (vooral) de Amerikanen. Nu is de grap van Gordon via TV op social media terecht gekomen, maar geeft wel goed aan wat de impact kan zijn.

Dus ‘ja’ lachen is gezond en humor delen kan ook enorm leuk zijn, maar denk wel goed na over wat je plaatst!

Hebben jullie ervaring met dit topic?

 

Bron: DutchCowboys.nl

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*