Is e-mail marketing dood?

online back upE-mailmarketing lijkt langzaam aan uit te sterven, tenminste die geluiden krijgen we van diverse e-mail marketeers. Toch lijkt e-mail marketing niet het loodje te leggen en zal er de komende jaren nog veel gaan brengen voor veel bedrijven

E-mailmarketing kent nog altijd het hoogste rendement tegen relatief lage kosten. Bedrijven geven aan dat 23 procent van hun verkopen direct voorkomt uit e-mail, en dat hierin een sterk stijgende lijn zit.

Stop dus niet met e-mail marketing, maar wees wel bedachtzaam op een aantal belangrijke zaken:

Alle e-mail communicatie wordt persoonlijk

Volgens een recent gepubliceerd onderzoek van Econsultancy & Adestra’s Email Marketing Industry Census wordt e-mail marketing de komende vijf jaar echt persoonlijk. Dat wil zeggen dat meer rekening wordt gehouden met het profiel van de gebruiker en zijn persoonlijke interesses. Dat gelooft in elk geval 78 procent van de respondenten. Een op de drie bedrijven doet al aan gepersonaliseerde e-mail, 27 procent meer dan vorig jaar, en 37 procent is van plan om het te gaan doen. Make the difference, get personal!

Het e-mail adres wordt centraal en crosschannel marketing

Onderschat het belang van het e-mail adres niet. Het is eigenlijk het paspoort voor tal van diensten waarvan je gebruik maakt. Met je e-mail adres log je vaak ook in bij Facebook, Twitter en andere diensten. Met andere woorden: Zonder e-mail adres kun je niet vliegen met FacebookAir of TwitterLand binnentreden.

Sommige van deze platforms bieden marketeers de mogelijkheid om met een e-mail adres gerichte advertentiecampagnes op te zetten. Marketeers kunnen dan hun eigen specifieke publiek samenstellen door bijvoorbeeld een lijst met e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s te uploaden. Alleen de door jou opgegeven personen krijgen de advertenties vervolgens te zien. Een zogenoemde custom audience is heel eenvoudig aan te maken in een Excelbestand. De verwachting is dat we veel meer van dit soort toepassingen te zien krijgen.

E-mail wordt volledig geïntegreerd in andere marketingkanalen

Custom Audiences is maar een van de toepassingen, een kleine 85 procent van de respondenten van de Email Census verwacht dat het e-mailadres centraal gaat worden bij geïntegreerde marketing. De respondenten weten nog niet precies hoe die er uit gaat zien, maar het idee van geïntegreerde marketing is dat alle marketingkanalen worden ingezet om de consument via zoveel mogelijke manieren en op allerlei tijdstippen te bereiken. Ook hiervoor is dan weer een soort ID nodig, wat e-mail zou kunnen zijn.

Een groot deel van de e-mail campagnes wordt geautomatiseerd

Geautomatiseerde e-mailmarketing staat nog in de kinderschoenen, maar wordt onvermijdelijk om snel te kunnen reageren op marktkansen. De inhoud en het verzendmoment liggen vast. Welkomstberichten worden automatisch gestuurd meteen nadat iemand zich heeft ingeschreven, iets heeft besteld of een whitepaper gedownload heeft. Andere toepassingen zijn e-mailberichten met dynamische content, waarvan de inhoud per ontvanger varieert, afhankelijk van de verzamelde data (gedragspatronen en voorkeuren). De complexiteit zal dusdanig toenemen dat handmatige aanpassing van de inhoud niet langer gewenst is.

Wat houdt jou bezig t.a.v. het onderwerp e-mail marketing?

Bron: Emerce.nl

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*