Waarom moet het e-mail adres uit de whois geverifieerd worden?

icannlogoBegin 2014 heeft de ICANN nieuwe regels voorgeschreven voor de controle van de Whois informatie van .com, .org, .net, etc. domeinen (= gTLD). Deze nieuwe regels gelden niet voor land TLD’s (= ccTLD), zoals .nl en .be.

Een van de nieuwe regels is dat het administratieve e-mail adres in de Whois gegevens een werkend e-mail adres moet zijn dat regelmatig gelezen wordt.

Gevolg hiervan is dat het e-mail adres dat in de Whois gegevens wordt gebruikt, gecontroleerd moet worden. Dit gebeurt op verschillende momenten:

  1. Tijdens de registratie van het domein
  2. Jaarlijks, meestal bij het verlengen van het domein

Indien de verificatie niet tijdig gebeurd, dan kan het domein op inactief gezet worden. Dit houdt in dat het domein wel geregistreerd blijft, maar niet bruikbaar is voor onder andere e-mail of website diensten.

De redenen die de ICANN geeft voor deze nieuwe regels zijn:

  • Er waren veel klachten over het incorrect zijn van de Whois gegevens. Domeineigenaren waren niet bereikbaar in gevallen dat dit echt noodzakelijk was.
  • Verplichte jaarlijkse Whois controle: Er was al een verplichte jaarlijkse controle van de Whois gegevens. Hiervoor werd al ieder jaar een mailtje gestuurd waarin verzocht werd om de Whois gegevens te controleren op juistheid.

Op de ICANN website worden nog een aantal redenen genoemd.

De reden dat u dit blog leest is waarschijnlijk omdat u een mail ontvangen heeft van bHosted.nl over de verificatie van een mail adres. Die mail is legitiem en u dient zo snel de link in de mail aan te klikken om deactivatie van uw domein te voorkomen. Controleert u in de mail wel dat de link naar de bHosted.nl website verwijst, en niet naar een andere website.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*