Manipuleer jij Google?

Negatieve SEO en manipulatie: backlink audit als voorbereiding

Google wordt steeds strenger en houdt in de gaten op welke manier je werkt aan SEO en welke handelingen je verricht voor de zoekmachine-optimalisatie. Onwenselijk gedrag kan vervelende gevolgen hebben voor de eigen online positie. Als je met bepaalde handelingen de eigen vindbaarheid ook negatief kunt beïnvloeden, kan een concurrent dit dan niet evenzeer tegen je gebruiken?

Negatieve zoekmachine-optimalisatie omvat dus het beïnvloeden van de ranking door bijvoorbeeld slechte links in te kopen. Het is het enige onderdeel binnen SEO waar een organisatie niet de directe controle op uitoefent. Met de Disavow Links Tool onderschrijft Google het gevaar en biedt het de mogelijkheid deze links aan te pakken. Door specifieke links of verwijzende domeinnamen aan te geven, vraag je de zoekmachine deze links niet langer mee te laten tellen in de opbouw van je linkprofiel.

Opmerkelijk is echter dat de tool veelal gebruikt wordt nadat het kwaad al is geschied en de resultatenpagina beïnvloed. Een backlink audit zou onderdeel moeten zijn het standaard werk van een SEO-expert. Zo natuurlijk als het publiceren van kwalitatieve content is, zo natuurlijk zou het voor marketeer of externe expert moeten zijn de externe links te monitoren. Google Webmaster biedt een te downloaden overzicht van deze links. Reageert een verwijzende partij niet op het verzoek de links te verwijderen dan is het raadzaam de zeer zwakke links uit te sluiten.

Het feit dat de tool niet direct benaderbaar is vanuit de Webmaster Tools zegt genoeg: gebruik de disavow tool alleen wanneer je de werking ervan kent. Onjuist gebruik kan vervelende gevolgen hebben voor de eigen positie in de organische zoekresultaten.

Hieronder vind je een kort filmpje waarin de Disavow tool wordt toegelicht.

 

)

Bron: Emerce.nl

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*