Hoe ‘responsive’ is jouw website?

We gaan even terug naar de feitelijke betekenis van een ‘responsive website’ en daarin verteld Wikipedia ons het volgende: Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

Heel veel website ontwikkelaars zijn nog steeds enorm traditioneel denkend als ze een nieuwe website bouwen. De enorme toevlucht van mobiele internetgebruikers zou iedere ontwikkelaar en designer er toe moeten dwingen om goed na te denken hoe een website eruit moet komen te zien op een tablet of android telefoon. Naast het design zal er functioneel nagedacht moeten worden hoe je een website kan ontwikkelen zonder dat je de kracht van de content of gebruiksvriendelijkheid verwaarloosd.

Hoe ver je gaat in het responsive maken van je website — met andere woorden: op hoeveel facetten je je site aanpast aan doelgroep, content en context — is afhankelijk van diezelfde doelgroep, van de content die je biedt, en van de context waarin je bezoeker die content gebruikt. Dat is dus maatwerk. Op hoofdlijnen zien we echter wel de volgende 6 niveaus van het responsive web:

1. Plaats navigatie, content en functies volgens ‘i-patroon’ of ‘F-patroon’
De lay-out van je site optimaal aangepast aan elk type apparaat, dat is de kracht van responsive web design. En wanneer de informatiebehoefte van de bezoeker, ongeacht context, hetzelfde blijft, leidt dit tot een ultieme gebruikerservaring.

2. Verander de prioriteit: zet navigatie, content en functies onder- of bovenaan
De belangrijkste content van een website krijgt altijd een primaire plaats in de lay-out. Maar navigatie neemt op mobiel relatief veel ruimte in. En bovendien staat het precies op de kostbare plek, die belangrijke content van een pagina nodig heeft om goed in het oog te springen.

3. Bepaalde taken zijn in een mobiele context belangrijker dan andere. Welke dat zijn, bepaalt dan niet alleen de prioriteit van content, en daarmee welke navigatie, content en functies boven of onder elkaar komen én wat je inklapt (contentchoreografie). Maar afhankelijk van hoe véél belangrijker die taken boven de rest van de content zijn, kun je overige content beter invouwen of zelfs weglaten.

5. Bied contextspecifieke functionaliteiten
Sommige navigatie, content en functionaliteit is op mobiel belangrijk, maar op je desktop volstrekt irrelevant. Denk aan de knop om op je smartphone direct een telefoonnummer te kunnen bellen; op je tablet of desktop-pc staat zo’n knop alleen maar in de weg. Andersom is bepaalde content op desktop belangrijk, maar op tablet of mobiel weer niet.

6. Gebruik mobiele apps
Willen (of moeten) je bezoekers een heel specifieke taak uitvoeren, dan is het 6e en laatste niveau van het responsive web de oplossing. Heb je voldoende tijd en budget om je doelgroep via native apps te bedienen, dan is zo’n app voor veel specifieke taken volgens ons de beste oplossing.

Bron: Frankwatching.nl


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*