Chatten op het werk?

In veel bedrijven is het verboden om gebruik te maken van Facebook, Twitter of andere online diensten. Er wordt bij grote bedrijven ook vaak nog zeer traditioneel gekeken naar het gebruik van social media door een ICT afdeling.

Men ziet deze online diensten en/of netwerken vaak als afleidend en men zou minder productief zijn als deze kanalen voor handen waren.  Uit een onderzoek van Deloitte komt naar voren dat de helft van de Nederlandse werknemers die online diensten wil gebruiken voor zijn werk, maar dat niet mag, doet dat toch buiten de voorzieningen van de eigen werkgever om. Slechts negen procent vindt dat zijn werkgever hem voldoende uitrust met digitale hulpmiddelen om het onderste uit de kan te halen.

Diensten als Skype, Dropbox, Gmail en chatprogramma’s worden massaal gebruikt op de Nederlandse werkvloeren. Ook als de werkgever dat niet op prijs stelt of misschien wel verbiedt. Werknemers grijpen naar deze middelen omdat ze hen hun werk beter laten doen.

Twintig procent van alle medewerkers gebruikt online diensten voor het werk.

Van de Nederlandse werknemers gebruikt een kwart software of diensten om social media te gebruiken. Dat is het meest van heel Europa. Iets meer, dertig procent, kan videobellen tijdens het werk en ongeveer even zoveel bureauwerkers kunnen chatten.

Duidelijk is dat werknemers graag bitbakken als Dropbox of Skydrive willen gebruiken. Veertig procent van de ondervraagde professionals heeft dit thuis en onderkent daarmee het nut ervan. Op de werkvloer ligt het gebruik op de helft.

Ruim de helft van de Nederlanders denkt dat ze productiever kunnen zijn als ze op het werk dezelfde hulpmiddelen hebben die ze thuis ook al gebruiken. De reden dat dat niet gebeurt,is veelal een terughoudende opstelling van de werkgever of diens IT-afdeling.

Deloitte stelt dat bedrijven het lastig vinden om de gevestigde patronen en IT-systemen opzij te zetten. Andere werkwijzen worden als bedreigend gezien, ook als ze de werknemer productiever kunnen maken. Het management van veel bedrijven vreest dat ze een deel van de controle op het productie- en samenwerkingsproces verliezen en daarmee op de output.

Wat vind jij hiervan? Moet je op het werk kunnen chatten via Skype of Facebook of is het handiger om dit niet voor handen te hebben?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*