Pas op voor Google’s nieuwste anti-spamtechniek

google-spam-techniekenHeb je weleens het idee dat Google’s zoekresultaten ineens zo onvoorspelbaar zijn en moeilijk zijn uit te leggen? Google heeft een nieuwe techniek om spammers om de tuin te leiden. Deze techniek is het weergeven van “valse” zoekresultaten.

Google heeft vorig jaar een patent toegewezen gekregen waarin staat beschreven wat Google allemaal zou kunnen doen om websites op te sporen die Google bestoken met spam zoals gemanipuleerde content op websites.

Enkele voorbeelden:
– Keyword stuffing
– Onzichtbare tekst
– Kleine tekst
– Pagina redirections
– META tags vervuiling
– Linkgerelateerde manipulatie

Er komt er nu eentje bij en dat is dat Google nauwkeuriger gaat kijken naar websites die vaak wijzigen. Dit moet je zo zien:

De werking:
Wanneer je een website hebt gemaakt en je zet deze in Google of je hebt een bestaande website dan krijgt/heeft je website een bepaalde ranking in Google. Wanneer je je positie weet en je hebt het idee dat je beter moet optimaliseren, dan kan het zijn dat je je heel sterk gaat richten op deze optimalisatie en vervolgens je pagina weer laat crawlen door Google. Google zal zien dat je op bepaalde SEO punten expres optimalisatie hebt toegepast om hoger te scoren. Dat wil Google liever niet en geeft Google het signaal dat je bezig met met optimalisatie om hoger te scoren in de zoekmachine i.p.v. dat je een website maakt voor je bezoekers.

Een voorbeeld:
Stel iemand heeft een website en die gebruikt bepaalde woorden in een tekst waarop de website hoog moet scoren. Google kan dit zien als een vorm van spammen en zal de website in eerste instantie niet hoog zetten. Deze persoon gaat vervolgens de woorden er weer uithalen. Dat had deze persoon beter niet kunnen doen, omdat Google aan dit gedrag kan zien dat deze persoon probeert de tekst zo te maken dat deze hoog gaat scoren in Google. Kortom de persoon maakt een website/pagina om zo hoog mogelijk te scoren, maar niet voor de bezoeker. Google gaat dus letterlijk gedrag “scannen”.

Wat moet je nu eigenlijk doen?
Hou altijd in de gaten dat je een website maakt voor je bezoekers en niet een website om maar zo hoog mogelijk te scoren in een zoekmachine. Originele en goede content is echt de sleutel op dit moment om een goede plaats in Google te verdienen. Je mag best hier en daar optimaliseren, maar hou altijd de bezoeker in het achterhoofd. Een website gebruiksvriendelijk maken voor je bezoeker is goed, je tekst iedere keer zo aanpassen dat je zo hoog mogelijk in Google gaat scoren is slecht.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*